Publisert 22. juni, 2022

6 TIPS TIL Å LYKKES MED «WORKATION» 

De siste årene har arbeidstakere blitt langt mer vant til å jobbe vekk fra kontoret. De digitale verktøyene vi har til rådighet og bruken av disse har økt betraktelig og mange melder at de jobber både mer effektivt og mer konsentrert enn før. 

Vår daglige leder, Jan Erik, er en av de som benytter muligheten til å kombinere jobb og ferie. Jobben gjør han like godt på reise med familien, som fra kontoret, men han har noen helt klare anbefalinger om hva som skal til for at det skal lykkes.  

1: FORVENTNINGSAVKLARINGER  

Gjør avklaringene på forhånd – både på jobb og med reisefølget. Dette er det viktigste tipset, og et du virkelig bør følge!  

 

2: DEFINER NÅR DU ER TILGJENGELIG  

Sett av tid til ferieaktiviteter i kalenderen – og tid til å være tilgjengelig for samarbeid. Vedlagt bilde er fra min skiferie tidligere i år, med avsatt tid til å stå i bakken og ledig tid for samhandling. Kalenderen synkes med Teams og kan synkes med telefon/mobilsvar for de som ønsker.  

kalender

 

3: E-POST  

Her er det mange måter å gjøre ting på. Jeg klarer dessverre ikke holde min innboks tom (eller lest raskt nok). Derfor har jeg en haug av regler som rydder for meg. Alle infomailer – det være seg ny funksjonalitet i Dynamics eller slikt går rett i temabaserte mapper. Jeg har også mappen «Kopi til meg». Altså alle mailer hvor jeg bare er kopiert inn. Tanken er å reservere innboks og varslinger (ikke minst!) til mailer som er mest viktig. Jeg er litt «av og på» om jeg bruker autosvar. Det kommer an på reisen og reisefølget. Men stort sett er det fint å forventningsavklare med de som sender meg e-poster også.  

 

4: RETT UTSTYR  

«Rett utstyr» betyr ikke masse stæsj. Snarere tvert imot! Ta med det du trenger for å gjøre oppgavene du har planlagt å utføre underveis. Hvis det er noen møter og e-post så holder det med et nettbrett og hodesett. Tyngre oppgaver krever kanskje laptop. Pakk det du trenger – det inkluderer et headset som gjør at andre hører deg godt også.  

 

5: SIKKERHET OG BACKUP  

Dette kan dere folkens! Sørg for at «alt» er oppdatert, filer synkronisert og sikkerhetsfunksjoner aktivert. Vi har alle flerfaktorautentisering aktivert nå vel? Er du bedriftseier/leder bør du ha avklart med økonomiavdelingen hva de kan forvente mens du er borte – og alle pengeoverføringer skal avklares muntlig. Gjerne med video!  

 

6: NYT TUREN!  

Det er ingen vits å dra bort hvis hodet er fylt med jobb. Trenger du ferie – ta ferie (se punkt 1 på lista). Går du for en workation; jobb når du jobber og kos deg når du tar ferie! Lett å si, men med riktig forventningsstyring og god kommunikasjon synes jeg det blir mye enklere! 

 

(En bekjent gjorde meg oppmerksom på at det å jobbe fast fra et hjemmekontor i utlandet kan det få skattemessige konsekvenser: https://www.nrk.no/norge/skattesmell-pa-hjemmekontor-i-utlandet-1.15840616 Så sjekk regelverket om du planlegger opphold utover vanlig ferie) 

 

Jeg oppdaget også denne – gått meg «hus forbi» tidligere. Perfekt å få inn «Arbeider fra et annet sted» 

hybridarbeid