Publisert 24. august, 2022

Microsoft Azure ble løsningen etter russisk cyberangrep

Elteco leverer produkter og løsninger til styring, kontroll og overvåking. I over 50 år har de servet det norske markedet fra sitt kontor og omfattende varelager i Porsgrunn. I dag er Elteco en del av svenske Addtech, et børsnotert konsern med 140 datterselskap rundt om i verden.  

 

Cyberangrep ble en vekker 

I 2019 ble Addtech utsatt for et stort cyberangrep, noe som fikk enorme konsekvenser, også for Elteco. Over natten ble alle systemer fullstendig satt ut av spill. ERP, logistikk, webshop, server, e-post – alt var nede! Nødløsningen ble penn og papir, og det skulle gå et par måneder før systemene var i normal drift.  

– Dette ble en skikkelig vekker for oss og demonstrerte hvor sårbar man egentlig er, forklarer Stig Simonsen, produktsjef i Elteco og den som rakk opp hånda for å lede anskaffelsen av skyløsningen. – Vi hadde den gang egen server i Porsgrunn, og et firma i Brevik ble benyttet til å ta back-up. Men i møte med proffe russiske hackere hadde vi ikke en sjanse. Vi trenger å sove godt om natta, og ønsket ikke å bekymre meg for IT-sikkerhet igjen. Da ble Microsoft Azure løsningen. 

 

Kastet ut av Citrix  

Fleksibilitet var et annet behov som sto høyt på ønskelista til Elteco. 

– Vi har ansatte som er mye på farta, og det var tungvint og frustrerende å jobbe utenfor kontoret, forteller Olav Bakken, adm. dir i Elteco. – Vi ble stadig kastet ut av Citrix, mistet det vi hadde gjort og måtte starte på nytt. Det var rett og slett ikke holdbart.  

 

Ikke et nummer i rekka 

Elteco utarbeidet en grundig kravspesifikasjon, og innhentet tilbud fra flere leverandører. Protekt IT trakk det lengste strået. Simonsen forklarer hvorfor: 

– Protekt IT leverte et konkurransedyktig tilbud og viste høy kompetanse, men tilgjengelighet var også avgjørende for valget vårt. Vi følte oss trygge på at vi ville bli prioritert og ikke bare være et “ett saksnummer”. Vi har hatt stor nytte av å velge en mindre leverandør. Man får en personlig relasjon og blir godt kjent. Vi ringer ikke inn til en kø og får en “support ticket”. Det betyr utrolig mye for oss. 

Filip Bekkevold, prosjektleder i Protekt IT, nikker ivrig: 

– Kundenær er en av våre kjerneverdier. Selv om vi har vokst betydelig de siste årene, kompromisser vi ikke her. Det er ekstremt viktig for oss at kundene opplever oss som lett tilgjengelige og PÅ. Det er vårt største konkurransefortrinn.   

 

Verdens sikreste skyløsning 

Elteco ble flyttet over i en skyløsning med Microsoft Azure Virtual Desktop, Microsoft Azure Insight, Microsoft 365 og Intune. Den virtuelle serveren har 99,99 % oppetid samt redundans. Alt er lagret på tre ulike servere, slik at dataen alltid er tilgjengelig selv om noe skulle skje.  

– Microsoft har tusenvis av ansatte som kontinuerlig jobber med IT-sikkerhet. Det gjør Microsoft Azure til en av verdens sikreste skyløsning, sier Bekkevold, og fortsetter: – En annen stor fordel ved Azure-løsningen er såkalt “pay per use”: du betaler kun for dataen og applikasjonene som du til enhver tid bruker, og ikke for alt det du har tilgjengelig. Det gir vesentlig lavere kostnader.  

 

Elteco cyberangrep 

Smidig hverdag og økt effektivitet 

Microsoft Azure Virtual Desktop har gitt Elteco sine ansatte en enklere hverdag! Løsningen fungerer helt sømløst og gir den samme gode brukeropplevelsen om man er på kontoret, på reise eller jobber hjemme.  

– Dette var helt avgjørende for å opprettholde verdiskapingen vår under pandemien, sier Bakken. – Med løsningen fra Protekt IT kan de ansatte gjøre en like god jobb på hjemmekontoret, og vi har sluppet sykefravær ved karantener.  

Elteco-sjefen forteller at de ansatte har blitt mer effektive nå som de har mulighet til å jobbe hvor som helst. Det har skapt en kultur for tilgjengelighet:  

– Før var det flere som ikke hadde laptop. Nå tar alle med seg pc’en hjem hver dag. Hvis noe skulle skje, er de tilgjengelige og stiller opp.  

 

God kartlegging er en suksessfaktor 

En grundig kartlegging i forkant er nøkkelen for å lykkes i skyreisen. Alle fakta må på bordet for å utforme en god kravspesifikasjon med tydelige prioriteringer: Hvordan ser tech stacken ut i dag? Hva er behovet, egentlig? Hva ønsker man å oppnå med skyløsningen? Hva er viktig for å føle seg trygg og jobbe smidig?  

– Vi etterstreber alltid å etablere en god, åpen og ærlig dialog, sier Bekkevold. – Det er lett å glemme små detaljer, som kan være avgjørende.  

 

Nattesøvnen sikret 

Da Eltecos IT-ressurs sluttet, ble han ikke erstattet. Nå har de ikke lenger behov for en som følger opp IT i det daglige, og ringer heller Protekt IT hvis det er noe.  

– Noe av det beste er at vi slipper å drifte dette selv. Alt går sømløst, sier Simonsen. 

I en verden med krig og et økt trusselbilde er Elteco også svært fornøyd med at IT-sikkerheten er ivaretatt. 

– Nå sover jeg godt om natta.  

 

Ønsker du en uforpliktende prat om hvordan vi kan hjelpe deg med å unngå cyberangrep? Ta kontakt!