Publisert 10. august, 2021

Kobbernettet forsvinner – hva gjør du?

Det 100 år gamle kobbernettet skal fases ut. Kanskje er du en av de mange som har fått en telefon fra Telenor om at ISDN-linjen forsvinner? Det fikk vår kunde Romnes. Heldigvis visste vi råd!

Stefan Pettersen har jobbet med telefoni og kommunikasjonsløsninger i 25 år. Han kom rett fra videregående og startet med montering av telefoner i bil, og er nå vår ekspert på kommunikasjon og velferdsteknologi. Da Kjetil Gundersen, IT-sjef hos Romnes, fikk beskjed om at ISDN-linjen skulle forsvinne om kort tid, var det Stefan han ringte.

– Vi er en av Norges største leverandør av bildeler og har tre mann som sitter på telefonen non-stop gjennom hele dagen for å ta imot kundebestillinger. Da trenger vi en ordentlig god telefonløsning, sier Kjetil.

Kobbernettet har blitt over 100 år gammelt. Dette er linjer som i sin tid ble bygget for å tilby fasttelefon, og etter hvert bredbånd. Kobbernettet klarer ikke lenger å møte behovet for fart, stabilitet og kapasitet slik du som kunde forventer. I tillegg er nettet sårbart for feil. Derfor byttes det nå ut med moderne løsninger med mobil- og fibernett.

Hvordan velge riktig telefoni-løsning?

Det første vi gjør når vi får en slik henvendelse fra en kunde er å vurdere behovet. Det er i hovedsak to alternativ:

  1. Holder det med mobiltelefoner? Hvis bedriften har få enheter, medarbeidere som er mye på farta og ikke sitter så mye i telefonen, anbefaler vi denne løsningen. Da er det greit å bare ha én telefon å forholde seg til, og slippe å sjonglere fasttelefon og mobil. Innenfor dette alternativet har vi gode løsninger med felles sentralbord, og mulighet til å sette over til en kollega.
  2. Trenger jeg en løsning med fasttelefon? Dersom det er mange enheter, og medarbeidere som sitter mye i telefonen anbefaler vi IP-telefoni. Det fungerer som den vanlige fast-telefonen, men går over internett i stedet for kobberledningene.

– Siden Romnes har medarbeidere som sitter mye i telefonen, anbefalte vi en IP-telefoni-løsning, sier Stefan. – De hadde moderne apparater, så det var egentlig bare å programmere om routing ut av huset, fra ISDN til IP. Det ble gjort på en ettermiddag. Har du gamle apparater må disse byttes ut. Der har vi flere gode leverandører, i alle prisklasser.

– Jeg er utrolig fornøyd med jobben som Stefan har gjort, sier Kjetil. – Han er pålitelig, flink og rask. Skikkelig serviceminded! Mitt råd til andre som får en tilsvarende beskjed fra Telenor: Ring Stefan!